Internalisasi Nilai Anti Korupsi dengan Model Nampe Guna Meningkatkan Perilaku Anti Korupsi Mahasiswa Program Studi Teknik Informatika Universitas PGRI Madiun

Main Article Content

Muhammad Hanif

Abstract

The purpose of this study is to improve the anti-corruption behavior of students of the Informatics Engineering Study
Program at the Universitas PGRI Madiun through the internalization of anti-corruption values with the Nampe Model.
The research was Classroom Action Research. Data were collected qualitatively by using observation, tests, and non-tests,
while the data analysis used descriptive statistics. Based on the research carried out for two cycles, it was found that the anticorruption
behavior of students increased after internalizing the anti-corruption values with the Nampe Model. This
increase is shown by the assessment of anti-corruption behavior in pre-cycle at 30.4%, increased to 62.2% in cycle 1 and at
78.2% in cycle 2. The average value of all domains also increases, such as; (a) affective domain in pre-cycle at 59.1, cycle 1
at 65.5, and cycle 2 at 75.5 (b) cognitive domain in pre-cycle at 78.9, cycle 1 at 82.4, cycle 2 at 85, 4, (c) psychomotor
domain in pre-cycle at 62.44, cycle 1 at 66, cycle 2 at 75.6. The increase in anti-corruption behavior is also shown by the
average score of the anti-corruption component in pre-cycle at 62.4, cycle 1 at 66.4, and cycle 2 at 77.1.

Article Details

Section
Articles

References

Alfaqi, M.Z., Habibi, M.M., Rapita, D. D. (2017). Peran Pemuda Dalam Upaya Pencegahan
Korupsi dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Wilayah (Studi Di Kota Yogyakarta,
Daerah Istimewa Yogyakarta). Jurnal Ketahanan Nasional, 23(3), 320–337.
Baron, R.A dan Byrne, D. (2004). Psikologi Sosial (R. Djuwita (ed.)). Airlangga.
Chaptra, M. U. (1995). Islam and Economic Challenge. IIIT dan The Islamic Foundation.
Danil, E. (2012). KORUPSI. Konsep, Tindak Pidana, dan Pemberantasannya. PT RajaGraf indo persada
Hanif, M., Hartono, Y., dan Wibowo, A. (2018). Panduan Pelaksanaan MODEL NAMPE
Menginternalisasi Nilai Kesenian Dongkrek Guna Meningkatkan Ketahanan Budaya.
Deepublish.
Hanif, M., Hartono, Y., dan Wibowo, A. (2019). Pengembangan Model Internalisasi Nilai
Kesenian Dongkrek Guna Meningkatkan Ketahanan Budaya Siswa SMA. Gondang:
Jurnal Seni Dan Budaya, 3(2), 134–143.
Iswara, N. (2020). 4 Menteri Era Jokowi yang Terseret Kasus Korupsi, dari Juliari Batubara
hingga Imam Nahrawi Artikel ini telah tayang di Tribunnews.com dengan judul 4
Menteri Era Jokowi yang Terseret Kasus Korupsi, dari Juliari Batubara hingga Imam
Nahrawi. Tribunnews.Com, 2. https://www.tribunnews.com/nasional/2020/12/07/4-
menteri-era-jokowi-yang-terseret-kasus-korupsi-dari-juliari-batubara-hingga-imamnahrawi
Johnson, D. P. (1986). Teori Sosiologi Klasik dan Modern (R. M. Lawang (ed.)). PT Gramedia.
Kemendikbud. (2012). Pendidikan Anti Korupsi Untuk Perguruan Tinggi. Pustaka Pelajar.
Kluckhon, F. (1991). Variation in Value Orientation. Harvard University Press.
Koentjaraningrat. (2009). Pengantar Antropologi (Edisi Revisi 2009). Rineka Cipta.
Ramadhan, A. (2020). Indeks Perilaku Antikorupsi Meningkat, KPK: Ini Hasil Strategi
Pencegahan Korupsi. Kompas.Com.
https://nasional.kompas.com/read/2020/06/16/09255001/indeks-perilaku-antikorupsimeningkat-
kpk-ini-hasil-strategi-pencegahan?page=all.
Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.
http://www.bukukita.com/Inspirasi-dan-Spiritual/Pendidikan-&-Pengajar/147771-
Strategi-Pembelajaran:-Berorientasi-Standar-Proses-Pendidikan.html
Saraswatia, G., Dahlania, A., Soleha, M. A. (2021). Persepsi Orangtua Terhadap Pendidikan
Anti Korupsi Pada Anak Usia Dini Berbasis Gadget. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan,
5(01), 46–50.
Scott, J. (2012). Teori Sosial: Masalah-masalah Pokok Dalam Sosiologi. Pustaka Pelajar.
Setiadi, W. (2018). Korupsi di Indonesia (Penyebab, Bahasa, Hambatan dan Upaya
Pemberantasan, serta Regulasi). Jurnal Legislasi Indonesia, 15(2), 249–262.
Soekanto S., dan Sulistyowati, B. (2014). Sosiologi Suatu Pengantar, (Edisi Revisi) (46th ed.). PT
RajaGrafindo Persada.
Suntoro, R., & Widoro, H. (2020). Internalisasi Nilai Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran
Pai Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Mudarrisuna, 10(2), 143–165.
Tim Penulis Buku Pedoman Anti-Korupsi. (2011). Pendidikan Anti-Korupsi untuk Perguruan
Tinggi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.
Usman, I. (2015). Bunga Rampai Dari Internalisasi Nilai Budaya Hingga Pembauran Antar Etnik
(1st ed.). Kepel Press.
Waluyo, B. (2014). Optimalisasi Pemberantasan Korupsi di Indonesia. Jurnal Yuridis, 1(2),
169–182.
Wibowo, A. (2013). Pendidikan Antikorupsi di Sekolah. Pustaka Pelajar.
Widjojanto, B. (2013). Peran Strategis Perguruan Tinggi Dalam Percepatan Pemberantasan
Korupsi. Masalah-Masalah Hukum, 42(1).
Widyaningsih, T. S., Zamroni, Z., & Zuchdi, D. (2014). Internalisasi dan Aktualisasi Nilainilai
Karakter Pada Siswa SMP Dalam Perspektif Fenomenologis. Jurnal Pembangunan
Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(2). https://doi.org/10.21831/JPPFA.V2I2.2658