Main Article Content

Abstract

Efforts to increase knowledge of local history by using digital-based media are very important, so that the objectives of learning local history can be realized properly. The current industrial era 4.0 is known for its extraordinary technological developments, it is time for the development of information technology to be applied in the world of education, especially in learning media. Learning media has a very important position in the learning process, one which is for learning local history. Development of media is carried out using development research methods with ADDIE stages (analysis, design, development, implementation, and evaluation), but in this research at the design stage of the media. Local history is rarely taught and known in the classroom, this can be seen when distributing questionnaires to 150 students at SMA Negeri 02 Batu resulting in 70,9% of students rarely understanding the potential of local history and 13,2% students not understanding at all. In addition, based on the questionnaire that has been distributed, 72.2% students are interested in the media that is used to facilitate the learning of local history based on 360° photos, especially the material on historic springs in Batu City.

Keywords

Learning Media Local History 360° photos site exploring

Article Details

References

  1. Aka, K. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Sebagai Wujud Inovasi Sumber Belajar Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2a).
  2. Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13.
  3. Baptista, Y. (2019). Replikasi digital koleksi museum sonobudoyo yogyakarta melalui penciptaan fotografi dengan Metode orbit 360 derajat [PhD Thesis]. ISI Yogyakarta.
  4. Bourke, A. K., & Lyons, G. M. (2008). A threshold-based fall-detection algorithm using a bi-axial gyroscope sensor. Medical engineering & physics, 30(1), 84–90.
  5. Budiman, H. (2017). Peran teknologi informasi dan komunikasi dalam pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31–43
  6. Fajra, M., Jalinus, N., Jama, J., & Dakhi, O. (2020). PENGEMBANGAN MODEL KURIKULUM SEKOLAH INKLUSI BERDASARKAN KEBUTUHAN PERSEORANGAN ANAK DIDIK. Jurnal Pendidikan, 21(1), 51–63.
  7. Ghulamudin, M. G., & Habibi, B. (2020). Penggunaan Aplikasi Google Classroom Sebagai Metode Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 14(2), 11–17.
  8. Hartati, M. D., & Kusrina, T. (2019). Konstruksi Sosial Masyarakat Tentang Kearifan Lokal Di Era Perkembangan Iptek (Studi Fenomenologi Di Kota Tegal). Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 13(2), 37–50.
  9. Hendrawan, A., Hasbi, M., & Arifin, M. K. (2019). Analisa Kelayakan Pengembangan Trainer Kit Cut View Turbocharger Sebagai Media Pembelajaran. Poros Teknik, 11(2), 47–55.
  10. Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa sekolah menengah pertama. Infinity Journal, 2(1), 85–99.
  11. Jati, S. S. P., & Wahyudi, D. Y. (2017). Situs-situs Megalitik di Malang Raya: Kajian Bentuk dan Fungsi. Sejarah dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 9(1), 116–128.
  12. Jingga, A. A. (2019). Mathematical Connections Made by Teacher in Linear Program: An Ethnographical Study. Journal of Educational and Social Research, 9(2), 25–25.
  13. Karo-karo, D. S., & Wijaya, L. S. (2019). STRATEGI KOMUNIKASI VISIONET DALAM MEMBANGUN CITRA UNTUK GENERASI MILENIAL. Metacommunication: Journal of Communication Studies, 4(2), 182–196.
  14. Kuntowijoyo, M. S. (2003). Yogyakarta: PT. Tiara Wacana Yogya.
  15. Lestari, I. D. (2011). Efektifitas Pemanfaatan Situs-situs Sejarah Di Banjarnegara Sebagai Sumber Belajar Dalam Pembelajaran Sejarah Pada SMAN 1 Banjarnegara dan SMAN 1 Bawang [PhD Thesis]. Universitas Negeri Semarang.
  16. Manabung, S. E., Tulenan, V., & Rindengan, Y. D. (2019). Virtual Tour Foto 360° Rumah Sakit Umum Pusat Prof. Dr. RD Kandou Manado. Jurnal Teknik Informatika, 14(2), 221–226.
  17. Piskonata, Y., Suyanto, M., & Sofyan, A. F. (2015). Pemodelan Data Arkeologi Berbasis Animasi Menggunakan Teknik Fotografi 360 Derajat. Jurnal Arkeologi, VII, Nomor, 1.
  18. Putri, A. E., & Suryani, N. (2017). Media Pembelajaran Sejarah di SMK Negeri Pontianak. Yupa: Historical Studies Journal, 1(1), 73–82.
  19. Rambing, X. S., & Tulenan, V. (2017). Virtual Reality Berbasis Video 360 Derajat pada Tari-Tarian Adat Suku Minahasa. Jurnal Teknik Informatika, 11(1).
  20. Riyadi, D. I., Noor, A. S., & Firmansyah, A. (2020). KERATON KUSUMA NEGARA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN SEJARAH DI SMA NEGERI 1 SEKADAU. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(4).
  21. Riyanto, H. Y. (2014). Paradigma Baru pembelajaran: Sebagai referensi bagi pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan berkualitas. Prenada Media.
  22. Santi, T. D., & Faridah, A. (2021). Validitas Pengembangan Mobile Learning Berbasis Moodle di Sekolah Menengah Kejuruan Pariwisata Aisyiyah Pada Mata Pelajaran Pengetahuan Bahan Makanan. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 15(1), 20–28.
  23. Saputra, H. J., & Novitasari, A. D. (2014). Keefektifan Pembelajaran Outdoor Learning Berbasis Nilai Karakter terhadap Hasil Belajar Tematik Terintegrasi Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Meteseh Rembang. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 4(2).
  24. Suharso, S. (2017). Pembelajaran Sejarah Lokal Pada Kelas Sejarah (Model Pengembangan Bahan Ajar Sejarah Lokal Kota Kudus Dalam Rangka Meningkatkan Minat Siswa Pada Sejarah). Jurnal Sejarah dan Budaya, 11(1), 95–111.
  25. Sulistyo, W. D. (2019a). Learning Activities from Learning Resources: Pemanfaatan dan Pemaknaan Situs Sejarah Kawasan Alun-Alun Merdeka Kota Malang Pemanfaatan dan Pemaknaan Situs Sejarah Kawasan Alun-Alun Merdeka Kota Malang. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(1), 49–63.
  26. Sulistyo, W. D. (2019b). Study on Historical Sites: Pemanfaatan Situs Sejarah Masa Kolonial di Kota Batu sebagai sumber pembelajaran berbasis outdoor Learning. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(2), 124–135.