Main Article Content

Abstract

Various problems that inform a teacher in the classroom are indicators that the learning motivation of students
who receive the subject matter. If learning motivation is low, it will lead to low student learning outcomes
because motivation is a determination and effort as a result of the interaction of the learning given by the
teacher. The research objective was to increase learning motivation and improve social studies learning
outcomes. The steps in the research through cycle I and cycle II include planning, implementing actions,
monitoring and reflecting. The results showed that the application of the Jigsaw cooperative learning model
could increase the social studies learning motivation from 68.75% in the first cycle to 78.13% in the second
cycle. The application of the Jigsaw cooperative learning model could improve learning o utcomes in the
classical social studies subject from 81.25% in the first cycle to 87.50% in the second cycle. Based on all the
results of the research, "Application of the Jigsaw Type Cooperative Learning Model to Increase Motivation
and Social Studies Learning Outcomes of Human, Place, and Environment Material in Class VIIG Students
of SMP Negeri 1 Adiwerna Academic Year 2019/2020" can be accepted

Keywords

Learning Models JIGSAW Motivation Learning Outcomes

Article Details

References

  1. Al-Tabany. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif. Progresif dan Konstektual.” dalam
  2. Mendesain Model Pembelajaran.
  3. AM. Sardiman, 2001. InteraksidanMotivasiBelajarMengajar. Jakarta : Raja Grafindo Persada
  4. Arikunto, Suharsini. 2007. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi
  5. Aksara.
  6. Arikunto, Suharsini.2001. Dasar-DasarEvaluasiPendidikan. Jakarta: BumiAksara
  7. B. Uno, Hamzah, 2008. Teori Motivasi dan Pengukurannya, Jakarta : Bumi Aksara
  8. Dalyono, 2005. Psikologi Pendidikan, Jakarta : Rineka Cipta.
  9. Depdiknas. 2003. Undang-UndangRepublik Indonesia Nomor 20 Tahun 2000 Tentang Sistem
  10. Pendidikan Nasional. Jakarta : Biro Hukumdan Organisasi Sekjen Depdiknas.
  11. Depdiknas. 2006. Model Pengembangan Silabus Mata Pelajaran Dan Rencana Pelaksanaan
  12. Pembelajaran IPS Terpadu. Jakarta : Balitbang Depdiknas.
  13. Dimyatidan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran Cetakanke 3, Jakarta: RinekaCipta.
  14. Djamarah, Syaiful Bachri. 1994. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta.
  15. Djamarah, Syaiful Bachri. 2000. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta Rineka
  16. Cipta.
  17. Hamalik, Oemar. 2008. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi aksara.
  18. Hamdayana, Jumanta. 2016. Metodologi Pengajaran. Jakarta : Bumi Aksara.
  19. Isjoni. 2008. Model-Model PembelajaranInovatif. Jakarta :Gramedia.
  20. Martin Handoko, 1992. Motivasi Daya Penggerak Tingkah Laku. Jakarta: Rineka Cipta.
  21. Nasution,S. 1992. BerbagaiPendekatandalam Proses BelajarMengajar,Jakarta: PT. BumiAksara.
  22. Pontoh, H., Jamaludin, J., & Hasdin, H. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw
  23. Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Siswa Kelas V SD
  24. Inpres Salabenda Kecamatan Bunta. In Jurnal Kreatif Tadulako Online (Vol. 4, Issue
  25. 11).
  26. Purwanto, Ngalim.2007.Psikologi Pendidikan, Bandung:P.T. RemajaRosdakarya.
  27. Siberman. (2013). Active Learning.
  28. Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta :
  29. Kencana Prenada Media.
  30. Slameto.2003.Belajardan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: P.T. RinekaCipta.
  31. Slameto, 2010. BelajardanFaktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  32. Slavin, E. Robert . 2005. Cooperatif Learning Teori, RisetdanPraktik.. Bandung: Nusa Media.
  33. Slavin, E. Robert. 2008. Cooperative Learning ; Theory, Research and Practice. NeadhemHeighs
  34. : Mass A. Sino & Schuster Company.
  35. Soeharto, Karti, dkk, 2003. Teknologi Pembelajaran, Surabaya : Intellectual Club.
  36. Sudjana, Nana, 2009, Penilaian Proses BelajarMengajar, Bandung: PT.
  37. Remaja Rosdakarya.
  38. Sugiyanto. 2007. Model-Model Pembelajaran Inovatif : Modul Pendidikan dan Latihan Profesi
  39. Guru ( PLPG ). Surakarta : Panitia Sertifikasi Guru Rayon13 Surakarta.
  40. Sugiyanto, 2010.Model PembelajaranInovatif. Surakarta :YumaPustaka.
  41. Sukmadinata. 2007. Metode Pneelitian Pendidikan. Bandung: PT. Ramaja Rosda Karya
  42. Sularno.2005. Pengembangan Media danSumberBelajarSejarah.Makalah
  43. BimbinganBintekMapel IPS Sejarah Guru SMP Se- Jawa Tengah.
  44. Suparno.2004. Perkembangan Ilmu Ekonomi. Jakarta : Grasindo.
  45. Wilujeng, K. (2013). Penerapan Metode Pembelajaran Bermain Peran Pada Mata
  46. Pelajaran Ips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Iiib Sdn Semboro 01
  47. Kecamatan Semboro Kabupaten Jember.
  48. Zaini, Hisyamdkk.2008.StrategiPembelajaranAktif. Yogyakarta: PustakaIntanMadani.