Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the application of the recitation learning method on student learning outcomes at SMK Negeri 5 Tangerang Regency. The research method used is a classroom action research method. The population in this study was grade 12 SMK Negeri Tangerang Regency and the sample in this study was grade 12 TKJ1. The results of this study indicate that the recitation learning method is proven to be able to improve student learning outcomes, the percentage of student classical learning completeness increases from each cycle, namely cycle I of 42.31%, cycle II 80.38%, student learning activities in the first cycle have increased, namely cycle I of 63.46%, the second cycle was 73.90%. The ability of teacher'in the teaching and learning process in the classroom also increased where in the first cycle was in the sufficient category in the second cycle was categorized as good.

Keywords

Recitation Method Learning Coutcomes Write Editorial Texts Minimum Completeness Criteria

Article Details

References

  1. Al-Tabany, T. I. B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif dan Konstektual. Prenadamedia Group.
  2. Alawiyah, S. (2020a). Manajemen stress dan motivasi belajar siswa pada era disrupsi. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan, 10(2), 211–221. http://103.88.229.8/index.php/idaroh/article/view/ 7420/3970
  3. Alawiyah, S. (2020b). Pembelajaran Online dan Hasil Menulis Karangan Argumentasi di Era Big Data. Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 3(1), 32. https://doi.org/10.31764/justek.v3i1.3697
  4. Azizah, A. R. (2019). Volume 5 nomor 2, september 2019 33. Jurnal SKRIPTA: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 33–39.
  5. Cahyono, A. T., & Joko. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Ditinjau Dari Motivasi Beprestasi Pada Mata Pelajaran Dasar Dan Pengukuran Listrik. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 3(3), 381–388.
  6. Christina Purnamasari K. Sitepu. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Media Chemsketch Dalam Pembelajaran yang Menggunakan Metode Resitasi Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Kimia di SMK Kelas XI. Jurnal Ilmiah “INTEGRITAS,” 2(1).
  7. Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Puskur.
  8. Dini, R. (2017). Dengan Keterampilan Menulis Teks Berita Siswa Kelas Xii Smk Negeri 2 Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 257–263.
  9. Fauzi, M. (2020). Strategi Pembelajaran Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Al-Ibrah, 2(2), 120–16. https://ejournal.stital.ac.id./index.php/alibrah/article/view/104/88
  10. Hamdayama, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkharakter. Ghalia Indonesia.
  11. Henry Guntur Tarigan. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.
  12. Kusumaningsih, D. (2013). Terampil Berbahasa Indonesia. Andi.
  13. Lewin, K. (1990). Action Research and Minority Problems The Action Research Reader (3rd ed). Deakin University.
  14. Lubis, S. S. W. (2019). Keterampilan Menulis Essai Dalam Pembentukan Berpikir Kritis Mahasiswa Prodi PGMI UIN Ar-Raniry Banda Aceh. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 8(2), 1–17. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Pionir/index
  15. Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.
  16. Pratama, F. A., Al-ghazali, M. I., & Cirebon, B. B. (2019). Penerapan Pendekatan Inquiri dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Application of the Inquiry Approach in Learning Social Science to Improve the Quality of Learning. ARJI: Action Research Journal Indonesia, 1(4).
  17. Puspitasari, I. H. dan D. (2012). Strategi Pembelajaran Terpadu (Teori, Konsep & Implementasi). Familia.
  18. Sagala, S. (2011). Konsep dan Makna Pembelajaran. Alfabeta.
  19. Sanjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan (12ed ed.). Kencana Prenada Media.
  20. Solehah, L. (2012). Faktor-Faktor Penyebab Kecemasan Siswa Laila Fida Nabihah Solehah Jurusan Bimbingan dan Konseling , FIP Universitas Negeri Jakarta Factors Causing Students Anxiety To Face National Examination. Perspektif Ilmu Pendidikan, 25(April), 16–32.
  21. Susanti, T., Sari, N., & Hidayat, H. (2017). Pengaruh Metode Resitasi Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Tanjung Jabung Timur. Jurnal Biodik, 3(2), 53–59. https://doi.org/10.22437/bio.v3i2.5497
  22. Utami, P. S., & Gafur, A. (2015). the Effect of Learning Method and Learning Style on the Achievement in Ips of the Students of Junior High Schools in Yogyakarta. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 97–103.
  23. Wardany, K., Anjarwati, S., & Qulubi, M. H. (2021). Implementation of Online Learning Model in Class X of Senior High School during COVID-19. International Journal of Education & Curriculum Application, 4(1), 26–32.
  24. Yusuf Aditya, D. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Resitasi terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 165–174. https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1023