Peningkatan Minat dan Hasil Belajar dengan Model Pembelajaran Jigsaw Materi Pokok Barisan dan Deret Bilangan Siswa Kelas IX

Main Article Content

Muhammad Bahrun

Abstract

This research was an action research to improve student’s interest and achievement in mathematics class of IX E SMP N 2 Tarub academic year 2015/2016 trough cooperative learning model jigsaw type. This research was done trough 2 cycles consisted 4 steps; planning, action, observation and reflection. The result revealed that the student’s percentage of interest was good and it was 72.2% in cycle I and 86.1% in cycle II. Based on the result, it could be concluded that cooperative learning model jigsaw type was proved to improve student’s interest and achivement.


 

Article Details

Section
Articles

References

Abror, Abd Rahman. 1989. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: PT Tiara Wacana Yogya.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 2004. Kurikulum Sekolah Menengah Pertama, Jakarta: Depdikbud
Dimyati dan Mudjiono. 1999. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Huda, Miftahul. 2011. Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur dan Model Terapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Isjoni. 2010. Cooperative Learning Efektivitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta. Syah, Muhibbin. 2010. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru, Bandung: PT Remaja Rosdakarya Russefendi , ET. 2006. Pengantar Kepada Guru Mengembangkan Kompeten-sinya dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito
Slavin, Robert E. 2005. Cooperative Learning (cara efektif dan menyenangkan pacu prestasi seluruh peserta didik). Bandung: Nusa Media.
Soedjadi. 2007. Masalah Kontekstual sebagai Batu Sendi Matematika Sekolah. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika Sekolah Unesa.
Zaini, Hisyam, dkk. 2008. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.