Main Article Content
Abstract
Penelitian ini menyajikan penggunaan gambar-gambar pada pembelajaran menulis untuk meningkatkan partisipasi siswa dalam
menulis teks naratif. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan di SMA Negeri 1 Bulakamba.
Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI Sosial 3. Dengan menerapkan gambar pada pembelajaran menulis, partisipasi
para siswa dalam menulis meningkat. Hal ini ditandai dengan hasil penilaian menulis mereka yang meningkat dan partisipasi
menulis mereka juga meningkat. Ini bisa dilihat dari hasil penilaian mereka pada siklus 1 dan 2. Peningkatan kualitas menulis
mereka dinilai dengan menggunakan komponen-komponen menulis. Indikator peningkatan partisipasi siswa juga bisa dicapai. Hal
ini menunjukan bahwa strategi penggunaan gambar-gambar pada pembelajaran menulis efektif untuk meningkatkan partisipasi
siswa dalam menulis teks naratif
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
With the receipt of the article by the Editorial Board of the Cakrawala: Jurnal Ilmu Pendidikan and it was decided to be published, then the copyright regarding the article will be diverted to Cakrawala: Jurnal Ilmu Pendidikan.
Cakrawala: Jurnal Ilmu Pendidikan hold the copyright regarding all the published articles and has the right to multiply and distribute the article under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A copyright transfer from the author to the journal is done by filling out the copyright transfer form by the author.
Copyright Transfer Letter: Download
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
References
- Comprone, J. 1974. A College Rhetoric; from
- Experience to Expression. USA: Brown
- Company Publisher.
- Cymru, Llywodraeth and Welsh Government.
- 2011. Pupil Participation – Good
- Practice Guide. Wales: Crown
- copyright.
- Depdiknas. 2006. Kurikulum 2006 Standar Isi
- Mata Pelajaran Bahasa Inggris Sekolah
- Menengah Atas. Jakarta: Depdiknas
- Derewianka, B. 2004. Exploring How Text
- Work. Australia: Primary English
- Teaching Association.
- Derewianka, Beverly. 2011. A New Grammar
- Companion for Teachers. Sydney:
- Copyright Agency Ltd.
- Gerrot. L. and Wignel. P. 1994. Making Sense
- of Functional Grammar. Australia.
- Gerd Stabler. Antipodean
- Educational Enterprise.
- Harmer, J. 1998. How to Teach English: An
- Introduction to the Practice of English
- Language Teaching. New York:
- Addison Wesley Longman Limited.
- Harmer, J. 2004. The Practice of English
- Language Teaching. (3rd edition) Essex:
- Longman.
- Hyland, Ken. 2003. Second Language Writing.
- New York: Cambridge University
- Press.
- Kemmis, S., & Mc Taggart, R. 1998. The
- Action Research Planner. (3rd edition).
- Victoria: Deakin University Press.
- Murcia, Celce M. 2001. Teaching English as a
- Second or Foreign Language (3rd edition).
- Boston: Heinle & Heinle, Thomson
- Learning, Inc.
- Oshima, A. and Hogue, A. 2007. Introduction
- to Academic Writing. New York:
- Pearson.
- Rebecca, J. L. 2010. A Critical Handbook of
- Chiloe’s Literature. Massachusetts:
- Pearson Education, Inc.
- Tarigan, H. Guntur. 1990. Berbicara Sebagai
- Suatu Ketrampilan Berbahasa.
- Bandung: Penerbit Angkasa.
- Wright, A. 1989. Picture for Language Learning.
- Cambridge: Cambridge University
- Press