Main Article Content

Abstract

The use of the storytelling method in learning can motivate and provide opportunities to express thoughts and opinions in oral form when practicing retelling. This study aims to describe the ability to speak through the method of storytelling in the text of the saga text of class X Tiket SMK 1 Palembang. The results of this study indicate that the indicators for assessing speaking ability in class X TJKT 1 SMK 1 Palembang students include the sentence structure indicator getting the highest score with a percentage of 20%. Indicators of low ability assessment on the speaking ability of class X TJKT 1 students are performance indicators. The distribution of speaking ability found in the performance appraisal indicator is 7%. The pronunciation indicator is 18%, the paralanguage indicator is 19%, and the story content indicator is 17%. The main factor causing the inability to speak in class X TJKT 1 students at SMK Negeri 1 Palembang is a lack of confidence. Students who lack confidence when carrying out a speaking ability test will look nervous, uneasy, anxious, giving rise to flat expressions or not in accordance with the story being told. Confidence in learning speaking skills includes speaking attitudes and courage.

Keywords

Speaking Skills, Storytelling, Saga Teks

Article Details

References

  1. Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.
  2. Fadlillah, M. (2016). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini: Menciptakan Pembelajaran Menarik, Kreatif dan Menyenangkan. Prenada media.
  3. Faizah, Umi. 2018. Pengantar Keterampilan Berbicara Berbasis Cooperative Learning Think Pair Share. Yogyakarta: Media Perkasa.
  4. Harianto, E. (2020). Metode bertukar gagasan dalam pembelajaran keterampilan berbicara. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(4), 411-422.
  5. Hilaliyah, T. (2017). Tes Keterampilan Berbicara Siswa Dalam Pembelajaran. Jurnal Membaca Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 83-98.
  6. Husna, A. R. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SDN 1 Sripendowo Ketapang Lampung Selatan Dalam Pembelajaran Tematik (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
  7. Larosa, A. S., & Iskandar, R. (2021). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Pantun di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3723-3737.
  8. Madyawati, L. 2017. Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Prenadamedia Group.
  9. Majisa, O. P., & Umar, S. Analisis Kemampuan Berbicara Melalui Metode Bercerita Di TK Bruder Melati Kecamatan Pontianak Kota. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 5(1).
  10. Nikmah, D. A. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1).
  11. Riyadi, A. (2019). Identifikasi Faktor Penyebab Siswa Kurang Percaya Diri di SD Negeri 2 Wates. BASIC EDUCATION, 8(2), 176-188.
  12. Saady, A. K. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Madrasah Ibtidaiyah Al-Falah Baki Sukoharjo (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
  13. Saputri, R. W., Nur Amalia, S. S., & Teach, M. (2018). Analisis keterampilan berbicara siswa kelas tinggi pada pembelajaran Bahasa Indonesia di SD Negeri 2 Selo (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
  14. Susanti, Elvi. 2019. Keterampilan Berbicara. Depok: PT RajaGrafindo Persada.
  15. Umam, M. K. (2018). Peningkatan keterampilan berbicara melalui model pembelajaran kooperatif think pair share pada Siswa Kelas XI Jurusan Analis Kesehatan SMK Nusantara 02 Kesehatan Ciputat-Tangerang Selatan (Bachelor's thesis, Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah).
  16. Zulkifli Musaba. 2012. Terampil Berbicara Teori dan Pedoman Penerapannya. Yogyakarta: CV Aswaja Pressindo.