Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the influence of students' learning habits and attitudes in the mathematics learning
process. The purpose of this study was to prove how the influence of students' learning habits and attitudes on
mathematics learning outcomes. This study uses a quantitative approach with the Expos t facto method. Data
collection techniques used are interviews, documentation, and questionnaires. To find out the results of learning
mathematics and questionnaires using a Likert scale 4 for data on students' learning habits and attitudes. The
research data were then analyzed using simple regression and multiple regression. The results showed that there
was an influence between study habits and students' attitudes towards mathematics learning outcomes.

Keywords

mathematics learning outcomes student attitude study habits

Article Details

References

  1. Agustian, D., Suarjana, I. M., & Riastini, P. N. (2014). Kontribusi Kebiasaan Belajar dan
  2. Faktor Kecerdasan Emosional terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV SDN Gugus X
  3. Kabupaten Buleleng Tahun Ajaran 2012/2013. MIMBAR PGSD Undiksha, 2 (1).
  4. Amenan, A., & Sukidjo, S. (2016). Kesiapan Kewirausahaan Siswa SMP di Kabupaten
  5. Lombok Tengah ditinjau dari Motivasi, Informasi Bisnis, dan Lingkungan
  6. Keluarga. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 3 (1), 1-13.
  7. Arikunto, S. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  8. Aunurrahman. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
  9. Azwar, S. 2013. Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  10. Daud, F. (2012). Pengaruh kecerdasan emosional (EQ) dan motivasi belajar terhadap hasil belajar
  11. Biologi siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan dan
  12. Djaali. 2014. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
  13. Ferdinand, A. 2014. Metode Penelitian Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas
  14. Diponegoro.
  15. Gunawan, Imam. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi
  16. Aksara.
  17. Hamalik, O. 2014. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  18. Hartono, B., Suniasih, N. W., & Wiarta, I. W. (2015). “Penerapan Pendekatan Ilmiah
  19. Berbasis Asesmen Portofolio untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika dan
  20. Sikap Spiritual”. MIMBAR PGSD Undiksha, 3 (1).
  21. Nursa'adah, F. P. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Sikap Siswa Pada Pelajaran
  22. IPA Terhadap Hasil Belajar IPA. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(2).
  23. Priyatno, D. 2010b. Teknik Mudah dan Cepat Melakukan Analisis Data Penelitian dengan SPSS.
  24. Yogyakarta: Garva Media.
  25. Purnomo, Y. (2017). Pengaruh sikap siswa pada pelajaran matematika dan kemandirian
  26. belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan
  27. Matematika), 2(1), 93-105.
  28. Sudjana, Nana. 2016. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja
  29. Rosdakarya
  30. Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prena Media Grup.