Main Article Content

Abstract

This study aims to increase the activity and learning results of resistor material in class X students TAV1 SMK Negeri 1 Adiwerna academic year 2016/2017. The research method used is classroom action research by carrying out two cycles and each cycle consists of planning, action, observation and reflection. From the results of the study the use of peer tutoring methods there was an increase in learning activities of students from an average of 73.95% in the first cycle to 87.49% in cycle II. Students' learning outcomes increased from the initial condition of the percentage of the complete number of learners by 56.25% increased in the complete cycle I studied 75% and at the end of cycle II to 87.50%. Classical learning outcomes are complete (beyond classical completeness) of 80%.

Keywords

Peer tutor methods Learning activitas Learning outcomes Resistor material

Article Details

References

  1. Datik, Ngadiman, dan Jaryanto. (2013). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Akuntansi Menggunakan Metode Pembelajaran Tutor Sebaya. Jurnal Pendidikan UNS, 1(1) , 1-10.
  2. Dimyati, Mujiono. (1999). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  3. Eko Putro Widoyoko. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  4. Ganti Depari. (2003). Keterampilan Elektronika untuk Pemula. Bandung: CV M2S.
  5. Hamalik, Oemar. (1991). Strategi Belajar-Mengajar berdasarkan CBSA. Bandung: CV. Sinar Baru.
  6. Hamalik, Oemar. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
  7. Kemendikbud RI. (2013).Silabus Teknik Listrik Kelas X Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Jakarta: Kemendikbud
  8. Kemendikbud RI. (2013). Teknik Listrik. Jakarta: Kemendikbud.
  9. Muhammad. (2011). Pengertian Tutor Sebaya. Retrieved from http://id.Shvoong.com/, diakses pada tanggal 17 Juni 2013
  10. Mulyasa. (2007). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  11. Purwanto M. Ngalim. (2002). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  12. Pusat Bahasa Depdiknas. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
  13. Riduwan. (2010). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
  14. Robert M Gagne. (1988). Prinsip-Prinsip Belajar untuk Pengajar. Surabaya: Usaha Nasional.
  15. Sardirman, A. M. (2006). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  16. Sadirman, A. M. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
  17. Sudjana, Nana. (1989). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar . Bandung: Sinar Baru Algensindo.
  18. Sudjana,Nana. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  19. Suhardjono. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
  20. Suparno, A. Suhaenah. (2001). Membangun Kompetensi Belajar . Dirjen Pendidikan Tinggi Depdiknas.
  21. Sutratinah Tirtonegoro. (2001). Anak Super Normal dan Program Pendidikannya. Jakarta: Bina Aksara.