Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Sistem Kredit Semester di SMA

Main Article Content

Fitriyanto fitriyanto
Anindtya Sri Nugraheni

Abstract

This study describes comprehensively improving the quality of education (inputs, processes, outputs and outcomes) through management of improving the quality of education based on the Semester Credit System. An educational innovation that refers to the provision of facilities to students who have talent and intelligence above the average in order to be able to master many lessons in a short span of time. The implementation of the Semester Credit System program at SMA Negeri 3 Purwokerto has the aim of optimizing the development potential of students and being able to improve the quality of education comprehensively. This study uses a combination method (mixed exploratory sequential method). Data collection by observation, interview, documentation and questionnaire. Data analysis is done by giving meaning to the data collected, from the meaning of the data the authors draw conclusions. The results showed: (1) Management of improving the quality of education based on the Semester Credit System includes: planning, organizing, implementing and monitoring (2) The results of the management of improving the quality of education include: students and parents of students are satisfied, the quality of education increases as seen from the increase in academic achievement and non academic student.

Article Details

Section
Articles

References

Hamzah. “Wajah Pendidikan di Indonesia”. dalam Jurnal Ilmu Pendidikan, Fakultas Pendidikan dan keguruan UPI, Vol.5, nomor 3, Desember 2018.
Danu Irawan.” Pembelajaran Sistem Kredit Semester (SKS). dalam Jurnal PENMASINDO, Universitas Negeri Jakarata, vol. 5, nomor 3, juli 2018
Machali, Imam. ”Kebijakan Perubahan Kurikulum 2013 Dalam Menyongsong Indonesia Emas Tahun 2045”. dalam Jurnal Pendidikan Islam, Fakutas Tarbiyah dan Keguruan UIN SUKA, Vol. 3, Nomor 1, Juni 2018.
Abraham, Michalle. Kualitas Mutu Pendidikan Indonesia di Dunia, diakses dari http : // www.kompasiana.com/michellee/kualitas-pendidikan-peringkat-71tingkat -dunia_ 543f33 , pada hari Sabtu 3 Januari 2019.
Purwanto, Dedi. Sitem Pembelajaran SKS di Sekolah. dalam jurnal MEDTEK, UNM, vol 3, nomor 2, Oktober 2018.
Roemintoro, “Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan”, dalam Journal Administrasi Pendidikan, Pascasarjana Universitas Syah Kuala, Vol 5, nomor 1, Desember 2016 Februari 2018.
Arbangi. Dkk. Manajemen Mutu Pendidikan. Jakarta:Kencana, 2018.
Badan Standar Nasional Pendidikan. Panduan Penyelenggara Sistem Kredit Semester untuk Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah dan Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah. Jakarta:BSNP, 2015.
Dantes, Nyoman. ‘Sistem Kredit Semester (SKS)dan Pembimbing Akademik (PA) dalam kaitan dengan implementasi rintisan sekolah katagori mandiri (SKM)”. diakses dari http://nyomandantes, files. Word press. com/2014/09/rintisan sekolah-klasifikasi mandiri.doc, pada hari Sabtu 27 September 2018.
Dinas Pendidikan Jawa Tengah.” Penjelasan penggunaan Sistem Kredit Semester”. diakses dari "https://news.detik.com/berita /3208242/ Penjelasan-Disdik-Jateng-soal-SKS, pada hari Sabtu 3 Januari 2019.
Fathurohman, muhamad dan Sulistyorini. Implementasi Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. Yogyakarta: Elsaq, 2016.
Huberman, Michael dan Mathew Miles. Analisa Data Kualitatif. terjemahan Rohendi Rohidi. Jakarta: UI Press, 2009.
Machali, Imam dan Ara Hidayat. The Handbook of Education Management. Jakarta: Prenada Media, 2016.
Malik, Omar. Manajemen Belajar di Perguruan Tinggi Pendekatan Sistem Kredit Semester (SKS). Bandung: Sinar Baru, 2016.
Moeleong, Lexy. Metodologi Penelitian Kualitatif. cet. 30. Bandung:Remaja Rosda Karya, 2012.
Mutahar, Masokan. Manajemen Mutu Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruz Media, 2013.
Omtu, Onisimus. Manajemen Pendidikan di Era Otonomi Daerah. cet. Ke 2. Bandung: Alfabeta, 2013.
Roemintoro, “Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan”, dalam Journal Administrasi Pendidikan, Pascasarjana Universitas Syah Kuala, Vol 5, nomor 1, Desember 2016 Februari 2016.
Salis, Edward. Total Quality Manajemen in Education. Terj: Ahmad Ali Riyadi dan Fahrurrozi, cet. Ke 16. Yogyakarta:IRCISOD, 2012
Slameto. Proses Belajar Mengajar dalam Sistem Kredidt Semester (SKS). Jakarta: Bumi Aksara, 1991.
Solehudin. Standarisasi Mutu Hasil Pendidikan. Bandung: UPI, 2015
Sugiono. Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kualitatif. cet. ke 21. Bandung: Alfabeta, 2015.
Umiarso dan Imam Ghozali. Manajemen Mutu Sekolah di Era Otonomi Pendidikan. Yogyakarta:ICRISOD, 2016.