Main Article Content

Abstract

The study aims to determine the influence of the family environment, social environment and entrepreneurial learning on entrepreneurial interests. The subjects of this study were 54 class XII students of SMK PGRI Tegal, who were taken incidentally. The results showed that partially the family environment, social environment and entrepreneurial learning influenced the interest in entrepreneurship. Furthermore, it simultaneously shows the social environment and entrepreneurial learning influences the interest in entrepreneurship, while the family environment does not show a positive influence. Entrepreneurial learning has the most dominant influence in growing entrepreneurial interest for students. This research has implications for improving the quality of entrepreneurial learning in schools, in order to be able to foster student interest in entrepreneurship.

Keywords

family environment social environment entrepreneurial learning interest in entrepreneurship

Article Details

References

  1. Achmad, S. (2016). Pengaruh Kepribadian, Lingkungan Keluarga Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Negeri Yogyakarta. Journal of Chemical Information and Modeling, 12.
  2. Alma, B. (2016). Kewirausahaan untuk Mahasiswa dan Umum. Alfabeta.
  3. Amanda, J. (2018). Pembelajaran Kewirausahaan, Lingkungan Pergaulan, Dan Latar Belakang Ekonomi Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha …. In Universitas Negeri Yogyakarta.
  4. Anggraeni, B., & Harnanik, H. (2015). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas Xi Smk Islam Nusantara Comal Kabupaten Pemalang. Dinamika Pendidikan, 10(1), 42–52.
  5. Christianingrum, & Rosalina, E. (2017). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha (Studi Kasus Pada Mahasiswa Manajemen, Akuntansi Dan Sosiologi, Universitas Bangka Belitung). Integrated Journal of Business and Economics, 1(1), 45–55.
  6. Dalyono. (2015). Psikologi Pendidikan. Rineka Cipta.
  7. Eka, P., Yanti, D., Nuridja, I. M., & Dunia, I. K. (2014). Terhadap Berwirausaha Siswa Kelas Xi Smk Negeri 1 Singaraja.
  8. Iga, S., Paridjo, & Bambang, B. (2015). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran Ekonomi di Smak Abdi Wacana. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran KhatulistiwA, 4(9).
  9. Nafiati, D. A., & Hendaryati, N. (2018). Expo Kewirausahaan Untuk Membangkitkan Minat Berwirausaha dan Pembentukan Karakter Kemandirian. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 12(2), 121–128. https://doi.org/10.24905/CAKRAWALA.V12I2.1038
  10. Nafiati, D. A., & Purwitasari, J. I. (2009). Perbandingan Antara Metode Kontekstual Tipe Ctl Dengan Metode Kooperatif Tipe Tgt Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Sma Negeri 01 Bulakamba Kab. Brebes. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 3(6).
  11. Sabatari, W., Dan, V. H., & 2013, U. (2013). Upaya Pembelajaran Kewirausahaan di SMK Potret Komitmen Terhadap Standar Nasional Proses Pendidikan dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi, 21(3).
  12. Silaen, S. (2018). Metodologi Penelitian Sosial untuk penulisan skripsi dan tesis. In Media.
  13. Suratno, S. (2014). Pengaruh Lingkungan Keluarga Dan Lingkungan Pergaulan Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 3 Kota Jambi Tahun 2012/2013. Tekno-Pendidikan, 4(1), 42–53.
  14. Tumanggor, R., Kholis, R., & Nurrochim. (n.d.). Ilmu Sosial dan Budaya Dasar. Kencana.
  15. Wibowo, M. (2011). Pembelajaran Kewirausahaan dan Minat Wirausaha Lulusan SMK. Eksplanasi, 6(2), 109–122.
  16. Yulianto, A., Ecodunamika, C. P.-, & 2019, undefined. (n.d.). Relevansi Kualitas Produk dan Pelayanan Terhadap pembelian Kuliner