Main Article Content

Abstract

The purpose of this study is to find out the increased interest and learning outcomes of producing the text of the procedure of students of class XI AKL 3 SMK Negeri 1 Slawi Semester Gasal School Year 2019/2020 after following the learning to produce the procedure text with picture and picture model. This study uses class action research design (PTK) with 2 (two) cycles. The subject of this study was the result of producing the text of the procedure of students of class XI AKL 3 SMK Negeri 1 Slawi which amounted to 34 students. The results showed the use of picture and picture models can increase interest and learning outcomes in producing the text of student procedures. Increased interest is seen in the initial (pre-cycle) conditions of many passive learners to the final condition in cycle II of many active learners. The improvement in the results of learning to produce the text of the procedure was seen in the percentage of students who got a complete score (meet kkm) from the initial condition of the procedure text production value of only 52.94% then in cycle I increased to 67.65% and at the end of the second cycle increased to 91.17%.

Keywords

picture and picture models learning outcomes producing procedure text

Article Details

References

  1. Asmarani, R., Semantik, B. S.-, & 2014, undefined. (2014). Pemanfaatan online dictionary dalam menterjemahkan teks prosedur Bahasa Indonesia ke dalam Bahasa Inggris. Publikasi.Dinus.Ac.Id.
  2. Darmawan, I., Jurnal, D. K.-R. F., & 2020, undefined. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture dalam Pembelajaran di Sekolah Minggu.
  3. Devi, P., … Y. H.-D. J. K., & 2018, undefined. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Prosedur Kompleks dengan Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Media Audio Visual (Video) di Kelas.
  4. Dewi, N., … M. K.-J. of E., & 2019, undefined. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berbantuan Media Visual terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Ejournal.Undiksha.Ac.Id, 3(4), 278–285.
  5. Diksatrasia, H. A.-, & 2017, undefined. (n.d.). Peningkatan Kemampuan Memproduksi Teks Prosedur Kompleks dengan Menggunakan Metode Demonstrasi.
  6. Firmansyah, D. (2018). Penerapan Metode Sugesti Imajinatif Melalui Media Musik untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi.
  7. Firmansyah, F., & Firmansyah, D. (2018). Penerapan Metode Demonstrasi Berbasis Media Cerita Lucu Bergambar dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot pada Siswa.
  8. Hamdani, M. . (2010). Strategi Belajar Mengajar. Pustaka Setia.
  9. Handayani, N., … N. G.-J. of E., & 2017, undefined. (2018). Model Pembelajaran Picture and Picture Berbantuan Media Audio-Visual Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA.
  10. Hidayat, I. (2019). Strategi Pembelajaran Populer. Diva Press.
  11. Indriani, E. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Kinemaster Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas Vii Smp Swasta Muhammadiyah 05 Medan Tahun.
  12. Ismayani, R. M. (2017). TEKNIK BERMAIN PERAN DALAM PEMBELAJARAN APRESIASI CERPEN (Studi Eksperimen Kuasi pada Siswa Kelas X SMA). In e-
  13. Lestari, D., Dian, H., … R. S.-B. dan S., & 2018, undefined. (n.d.). Pembelajaran Menulis Teks Prosedur dengan Menggunakan Metode CTL (Contextual Teaching and Learning) pada Siswa Kelas X MAN Cimahi.
  14. Prihatiningsih, E., Pendidikan, E. S.-Jp. (Jurnal, & 2018, undefined. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Picture And Picture Dan Model Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal.Untirta.Ac.Id, 4(1).
  15. Resmini, D. N., & Pd, M. (2013). ORASI DAN LITERASI DALAM PENGAJARAN BAHASA.
  16. Riyanti, S., … S. S.-D. P. B., & 2019, undefined. (2019). Korelasi antara Minat Baca dengan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks pada Siswa Kelas VII SMP Negeri Sumber Rejo Kabupaten Musi Rawas. Ejournal.Unib.Ac.Id, 5(1). https://doi.org/10.33369/diksa.v5i1.9236
  17. Suci, S., Rosyidah, E., Asitah, N., … N. A.-J. of P., & 2018, undefined. (2018). Learning from Picture and Picture Action Research: Enhancement of Counting Ability on Division of Numbers for Primary School Students. Iopscience.Iop.Org, 1114(1), 12044. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1114/1/012044
  18. Sudjana, Nana, & Rivai, A. (2010). Media Pengajaran. Sinar Baru Algensindo.
  19. Undiksha, A. K.-M. P., & 2019, undefined. (n.d.). Upaya peningkatan keaktifan siswa melalui model pembelajaran picture and picture berbasis IT pada tematik.
  20. Wijayanti, W., Zulaeha, I., Pendidikan, R. R.-S. J., & 2015, undefined. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Kompetensi Memproduksi Teks Prosedur Kompleksyang Bermuatan Kesantunan Bagi Peserta Didik Kelas X Sma/Ma. Journal.Unnes.Ac.Id.
  21. Wikaningsih, W. (2012). Menerapkan neurolinguistic programming (NLP) dalam pembelajaran.
  22. Resmini, D. N., & Pd, M. (2013). ORASI DAN LITERASI DALAM PENGAJARAN BAHASA.
  23. Riyanti, S., … S. S.-D. P. B., & 2019, undefined. (2019). Korelasi antara Minat Baca dengan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks pada Siswa Kelas VII SMP Negeri Sumber Rejo Kabupaten Musi Rawas. Ejournal.Unib.Ac.Id, 5(1). https://doi.org/10.33369/diksa.v5i1.9236
  24. Suci, S., Rosyidah, E., Asitah, N., … N. A.-J. of P., & 2018, undefined. (2018). Learning from Picture and Picture Action Research: Enhancement of Counting Ability on Division of Numbers for Primary School Students. Iopscience.Iop.Org, 1114(1), 12044. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1114/1/012044
  25. Sudjana, Nana, & Rivai, A. (2010). Media Pengajaran. Sinar Baru Algensindo.
  26. Undiksha, A. K.-M. P., & 2019, undefined. (n.d.). Upaya peningkatan keaktifan siswa melalui model pembelajaran picture and picture berbasis IT pada tematik.
  27. Wijayanti, W., Zulaeha, I., Pendidikan, R. R.-S. J., & 2015, undefined. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Kompetensi Memproduksi Teks Prosedur Kompleksyang Bermuatan Kesantunan Bagi Peserta Didik Kelas X Sma/Ma. Journal.Unnes.Ac.Id.
  28. Wikaningsih, W. (2012). Menerapkan neurolinguistic programming (NLP) dalam pembelajaran.